Goede gezondheid begint met gezond eten

Gezond zijn begint met gezond eten. Dat klinkt heel eenvoudig. Als jouw darmen het goed hebben, gaat het ook goed met jou. Door je darmen goed te verzorgen, werkt je immuunsysteem optimaal, je voelt je beter en blijft gezond.

Een paar tips. Eet 500 gr. groente per dag en twee stuks fruit. Dat laatste is niet zo ingewikkeld, maar 500 gr. groente is best veel. Door bij alle drie de hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, diner) altijd of vaak wat groente te eten, haal je die 500 gr. op een natuurlijke manier. Neem als lunch een salade, een kopje soep of beleg je brood met groentespread.

Eet biologisch, puur en vers. Mijd de pakjes, potjes, en zakjes. Eet met de seizoenen mee. Als er van groente of fruit een groot aanbod is, zijn er ook vaak aanbiedingen. Let daar op, het is ook nog eens goed voor je portemonnee.

Varieer: probeer dertig verschillende groenten per week. Naast vari‘ren ook roteren. Eet elke dag iets anders en eventueel na de vierde dag pas weer hetzelfde als de eerste dag. Varieer ook met je ontbijt. Dat kan bijvoorbeeld havermoutpap zijn, een omeletje met groente, kokosyoghurt met granola of roggebrood met avocado.

Je kunt je immuunsysteem verder versterken door het regelmatig eten van vette vis, zoals makreel, haring en zalm. De vetzuren versterken je darmslijmvlieslaag. Paddenstoelen, zoals shi take, zijn echt boosters voor je immuunsysteem. Houd het bij de drie hoofdmaaltijden, verminder de tussendoortjes.

Dit hoeft natuurlijk niet allemaal in een keer. Ook kleine stapjes helpen. Door gezonde en gevarieerde voeding voel je je al snel een stuk gezonder en energieker.

Meer informatie over gezonde voeding? Kijk op www.avig.nl en lees meer over de integrale visie op gezondheid en ziekte.